Nagłówek
Wykaz zawodów - Doradca 2000
Informator ruchu pasażerskiego
Zadania i czynności
Informator ruchu pasażerskiego udziela informacji o funkcjonowaniu komunikacji pasażerskiej, a w szczególności informacji dotyczących: rozkładów jazdy (godzin odjazdów i przyjazdów środków komunikacji), połączeń (w wypadku podróży z przesiadkami), ewentualnych zmian w rozkładzie jazdy oraz taryf (czyli przede wszystkim cen biletów i zniżek taryfowych).
W zawodzie tym można wyodrębnić dwa typowe stanowiska pracy: informatora w biurze podróży oraz informatora w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Zakres wykonywanych zadań i czynności na obu tych stanowiskach jest nieomal identyczny, różni je natomiast miejsce pracy.
Pracownicy zatrudnieni jako informatorzy w biurach podróży i przedsiębiorstwach komunikacyjnych, oprócz udzielania informacji, zajmują się rezerwacją i sprzedażą biletów komunikacji kolejowej, autokarowej, promowej i lotniczej. Przyjmują i wydają należności klientom (a przy tym muszą sprawdzić autentyczności przyjmowanej gotówki), jak również dokonują zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety oraz z tytułu mylnego obliczenia ceny biletów.
Innym rodzajem czynności wykonywanych przez informatorów w biurach podróży i przedsiębiorstwach komunikacyjnych jest terminowe rozliczanie się z należności kasowych z głównym kasjerem biura podróży oraz bieżące prowadzenie sprawozdawczości, polegające na prawidłowym i terminowym rozliczaniu sprzedaży.
W niektórych przedsiębiorstwach do zadań informatora należy sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem komunikacji, co wiąże się z wykonywaniem następujących czynności: czuwaniem nad planowym odjazdem pojazdów komunikacyjnych z przystanków, prowadzeniem rejestru odjazdów i obserwacji ruchu pojazdów, potwierdzaniem wykonania zadań przez kierujących pojazdami, informowanie ich o zmianach w organizacji ruchu. W zależności od potrzeb pracownik musi podejmować decyzje w sprawie zmian w funkcjonowaniu linii komunikacyjnych.
Do jego zadań należy również informowanie kierownictwa przedsiębiorstwa o obecnym stanie komunikacji i ewentualnych zakłóceniach w ruchu. Współpracuje także z dyspozytorem taboru w zajezdni oraz musi zwracać uwagę na estetykę i właściwe oznakowanie pojazdów.
W pracy informatorzy posługują się przede wszystkim urządzeniami łączności (telefonami, radiotelefonami, telefaksami), a ponadto kalkulatorami i komputerami (dotyczy to zwłaszcza biur podróży).
Informator kontaktuje się z klientami przede wszystkim słownie.