Wykaz zawodów - Powiatowy Urząd Pracy we Włodawie


Nagłówek

Wykaz zawodów - Doradca 2000

Manewrowy

Kod: 831205
Inna nazwa zawodu: nie występują

Zadania i czynności

Manewrowy pracuje w kilkuosobowym zespole, którego kierownikiem jest ustawiacz.

Praca zespołu manewrowego polega na łączeniu i rozłączaniu wagonów w składach pociągów oraz obsłudze bocznic kolejowych zakładów przemysłowych.

Przyjeżdżające do stacji pociągi mają w swoim składzie wagony towarowe przeznaczone dla różnych zakładów przemysłowych.

Manewrowi dokonują rozrządu pociągu, czyli rozłączają poszczególne wagony i grupują je na torach, w ten sposób przygotowują składy wagonów do odstawienia na poszczególne bocznice.

Rozrząd składu pociągu odbywa się systemem płaskim, czyli odrzutu wagonów lub systemem grawitacyjnym - za pomocą górki rozrządowej. Podczas rozrządu płaskiego ustawiacz odczepia wagon od składu i podaje sygnał ręczny maszyniście, który rozpędza skład i nagle hamuje, co powoduje odrzucenie wagonu. W tym czasie jeden z manewrowych przekłada rozjazd na odpowiedni tor, gdzie grupuje się wagony danej relacji, a inny manewrowy hamuje wagon za pomocą hamulca ręcznego (tzw. płoza hamulcowego).

Przy rozrządzaniu pociągów metodą grawitacyjną, po spisaniu wagonów, skład wpychany jest na grzbiet górki rozrządowej.

Każdy z pracowników biorących udział w manewrach otrzymuje kartę rozrządową z informacjami potrzebnymi do pracy .

Jeden manewrowy przygotowuje skład wagonów luzując sprzęgi śrubowe łączące wagony. Następny, z pomocą drążka zrzuca sprzęg łączeniowy bezpośrednio przed staczaniem wagonu z górki na odpowiedni tor relacyjny. Kolejny manewrowy hamuje wagony przy użyciu płoza hamulcowego, tak aby staczane wagony nie uderzały zbyt mocno w już stojące i tak, by nie zatrzymywały się zbyt daleko od stojących wagonów. W czasie zestawiania pociągów manewrowi dokonują łączenia poszczególnych wagonów oraz łączą przewody hamulcowe.

Zespół manewrowy może również wyłączyć z pociągu pojedynczy wagon, np. z powodu złego stanu technicznego albo włączyć dodatkowy, np. do pociągu pasażerskiego wagon sypialny. Manewry takie wykonywane są metodą odstawiania wagonów, tzn. przyłączenia wagonów do lokomotywy i jeździe z wagonami do miejsca przeznaczenia.

Metodą tą wykonuje się wszystkie manewry wagonów z podróżnymi i towarowych z ładunkami niebezpiecznymi.

W czasie jazd manewrowych lokomotywa często pcha skład wagonów i wtedy obowiązkiem manewrowego jest pilotowanie składu, czyli jazda na stopniu pierwszego pchanego wagonu, obserwacja drogi i podanie sygnału “stój” maszyniście kiedy istnieje zagrożenie dla ruchu.

Drużyna manewrowa wyposażona jest w przybory sygnalizacyjne (gwizdek i chorągiewkę) oraz radiotelefony dzięki czemu ma bezpośredni kontakt z maszynistą, dyżurnym ruchu i nastawniczymi, którzy ustawiają drogi przebiegów dla jazd manewrowych.

Praca manewrowych jest bezpieczna, jeżeli jest wykonywana zgodnie z przepisami bhp i postanowieniami regulaminu technicznego stacji.

Do zadań zespołu manewrowego należy obsługa bocznic, kiedy podstawiane są wagony dla zakładów przemysłowych i zabierane wagony do stacji kolejowej. Manewrowi wykonują wtedy wszystkie podstawowe czynności, tj: łączą i rozłączają wagony, przestawiają zwrotnice, zabezpieczają wagony przed zbiegnięciem płozami hamulcowymi. Obowiązkiem ustawiacza jest przestrzeganie ustalonych godzin obsługi każdej z bocznic.

Do dodatkowych zadań manewrowych może należeć sprawdzanie stanu technicznego rozjazdów i ich konserwacja (smarowanie), wykonywanie prac porządkowych (koszenie traw na międzytorzach). Zimą odśnieżają rozjazdy i ogrzewają je specjalnymi piecykami. Manewrowi zatrudniani są również na bocznicach kolejowych, gdzie oprócz wykonywania podstawowych czynności manewrowych mogą obsługiwać urządzenia do przestawiania wagonów bez użycia lokomotywy.

partners

shortcut-links

 go-to-top