Wykaz zawodów - Powiatowy Urząd Pracy we Włodawie


Nagłówek

Wykaz zawodów - Doradca 2000

Manewrowy

Kod: 831205
Inna nazwa zawodu: nie występują

Zadania i czynności

Manewrowy pracuje w kilkuosobowym zespole, którego kierownikiem jest ustawiacz.

Praca zespołu manewrowego polega na łączeniu i rozłączaniu wagonów w składach pociągów oraz obsłudze bocznic kolejowych zakładów przemysłowych.

Przyjeżdżające do stacji pociągi mają w swoim składzie wagony towarowe przeznaczone dla różnych zakładów przemysłowych.

Manewrowi dokonują rozrządu pociągu, czyli rozłączają poszczególne wagony i grupują je na torach, w ten sposób przygotowują składy wagonów do odstawienia na poszczególne bocznice.

Rozrząd składu pociągu odbywa się systemem płaskim, czyli odrzutu wagonów lub systemem grawitacyjnym - za pomocą górki rozrządowej. Podczas rozrządu płaskiego ustawiacz odczepia wagon od składu i podaje sygnał ręczny maszyniście, który rozpędza skład i nagle hamuje, co powoduje odrzucenie wagonu. W tym czasie jeden z manewrowych przekłada rozjazd na odpowiedni tor, gdzie grupuje się wagony danej relacji, a inny manewrowy hamuje wagon za pomocą hamulca ręcznego (tzw. płoza hamulcowego).

Przy rozrządzaniu pociągów metodą grawitacyjną, po spisaniu wagonów, skład wpychany jest na grzbiet górki rozrządowej.

Każdy z pracowników biorących udział w manewrach otrzymuje kartę rozrządową z informacjami potrzebnymi do pracy .

Jeden manewrowy przygotowuje skład wagonów luzując sprzęgi śrubowe łączące wagony. Następny, z pomocą drążka zrzuca sprzęg łączeniowy bezpośrednio przed staczaniem wagonu z górki na odpowiedni tor relacyjny. Kolejny manewrowy hamuje wagony przy użyciu płoza hamulcowego, tak aby staczane wagony nie uderzały zbyt mocno w już stojące i tak, by nie zatrzymywały się zbyt daleko od stojących wagonów. W czasie zestawiania pociągów manewrowi dokonują łączenia poszczególnych wagonów oraz łączą przewody hamulcowe.

Zespół manewrowy może również wyłączyć z pociągu pojedynczy wagon, np. z powodu złego stanu technicznego albo włączyć dodatkowy, np. do pociągu pasażerskiego wagon sypialny. Manewry takie wykonywane są metodą odstawiania wagonów, tzn. przyłączenia wagonów do lokomotywy i jeździe z wagonami do miejsca przeznaczenia.

Metodą tą wykonuje się wszystkie manewry wagonów z podróżnymi i towarowych z ładunkami niebezpiecznymi.

W czasie jazd manewrowych lokomotywa często pcha skład wagonów i wtedy obowiązkiem manewrowego jest pilotowanie składu, czyli jazda na stopniu pierwszego pchanego wagonu, obserwacja drogi i podanie sygnału “stój” maszyniście kiedy istnieje zagrożenie dla ruchu.

Drużyna manewrowa wyposażona jest w przybory sygnalizacyjne (gwizdek i chorągiewkę) oraz radiotelefony dzięki czemu ma bezpośredni kontakt z maszynistą, dyżurnym ruchu i nastawniczymi, którzy ustawiają drogi przebiegów dla jazd manewrowych.

Praca manewrowych jest bezpieczna, jeżeli jest wykonywana zgodnie z przepisami bhp i postanowieniami regulaminu technicznego stacji.

Do zadań zespołu manewrowego należy obsługa bocznic, kiedy podstawiane są wagony dla zakładów przemysłowych i zabierane wagony do stacji kolejowej. Manewrowi wykonują wtedy wszystkie podstawowe czynności, tj: łączą i rozłączają wagony, przestawiają zwrotnice, zabezpieczają wagony przed zbiegnięciem płozami hamulcowymi. Obowiązkiem ustawiacza jest przestrzeganie ustalonych godzin obsługi każdej z bocznic.

Do dodatkowych zadań manewrowych może należeć sprawdzanie stanu technicznego rozjazdów i ich konserwacja (smarowanie), wykonywanie prac porządkowych (koszenie traw na międzytorzach). Zimą odśnieżają rozjazdy i ogrzewają je specjalnymi piecykami. Manewrowi zatrudniani są również na bocznicach kolejowych, gdzie oprócz wykonywania podstawowych czynności manewrowych mogą obsługiwać urządzenia do przestawiania wagonów bez użycia lokomotywy.

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę