Wykaz zawodów - Powiatowy Urząd Pracy we Włodawie


Nagłówek

Wykaz zawodów - Doradca 2000

Inspektor bezpieczeństwa żeglugi

Kod: 315203
Inna nazwa zawodu: nie występują

Zadania i czynności

Inspektor bezpieczeństwa żeglugi nadzoruje bezpieczeństwo żeglugi zgodnie z przepisami prawa, w imieniu terenowego organu administracyjnego, jakim jest Urząd Morski. Do jego obowiązków należy przeprowadzanie inspekcji okrętów pod kątem wymaganego stanu technicznego, wyposażenia oraz kwalifikacji zawodowych członków załóg. Inspektorzy kontrolują także przestrzeganie norm prawnych regulujących zasady ruchu żeglugowego oraz postojów statków.

Procedura kontrolna i wydawanie certyfikatów wymaga zaangażowania kilku osób. Na kontrolowany statek wchodzi zespół inspektorów, którzy przeprowadzają inspekcję w różnych zakresach. W skład zespołu wchodzą: inspektor nawigacyjny (sprawdza urządzenia nawigacyjne i sygnałowe), kadłubowy (sprawdza stan kadłuba i jego oznakowanie oraz urządzenia przeładunkowe), mechaniczny (kontroluje wszelkie urządzenia mechaniczne i maszynowe), elektryczny (sprawdza wszelkie urządzenia elektryczne i sygnalizacyjne), pożarowy (sprawdza stan sprzętu przeciwpożarowego i znajomość rozkładów alarmowych wśród członków załogi) oraz do spraw ochrony środowiska morskiego (kontroluje stan urządzeń zabezpieczających przed zanieczyszczeniem lub skażeniem środowiska) i sanitarny (ocenia stan czystości i higieny oraz zagrożenie epidemiologiczne). Po wykonaniu inspekcji analizowane są jej wyniki, wydawane i egzekwowane zalecenia poinspekcyjne, a następnie (kiedy spełnione są wszystkie wymogi) wystawia się - również zespołowo - certyfikaty bezpieczeństwa.

Ponadto inspektorzy zajmują się dochodzeniami w sprawach wypadków żeglugowych oraz wymierzaniem kar pieniężnych i grzywien winnym naruszenia obowiązujących przepisów.

Inspektorat bezpieczeństwa żeglugi przechowuje akta statków morskich, będących pod nadzorem Urzędu Morskiego, prowadzi centralny i lokalny rejestru statków oraz zatwierdza nazwy i porty macierzyste statków na wniosek armatorów, opiniuje wnioski o przyznanie uprawnień oficerom i marynarzom marynarki handlowej, uprawnień morskich pilotom, a także wydawaniem odpowiednich dokumentów kwalifikacyjnych.

Praca inspektora bezpieczeństwa odbywa się nie tylko na terenie kraju, ale i poza jego granicami - w zależności od tego, gdzie znajduje się dana jednostka pływająca w momencie upłynięcia terminu ważności certyfikatów (ambasada polska może przedłużać dokumenty jedynie na krótki czas).

Inspektor bezpieczeństwa żeglugi powinien orientować się w zagadnieniach prawnych oraz wykazywać się ogólną znajomością geografii.

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę