Wykaz zawodów - Powiatowy Urząd Pracy we Włodawie


Nagłówek

Wykaz zawodów - Doradca 2000

Reżyser dźwięku

Kod: 265205
Inna nazwa zawodu: nie występują

Zadania i czynności

Głównym celem pracy reżysera dźwięku jest tworzenie nagrań dźwiękowych dla potrzeb radia, telewizji, filmu i fonografii.

Jego praca polega na nadawaniu odpowiedniego kształtu estetycznego rozmaitym formom dźwiękowym. W radio np. są to słuchowiska teatru radiowego, reportaże, audycje poetyckie, drobne formy słowno-muzyczne (felietony, pogadanki itp.), a także nagrania muzyczne.

W procesie nagrywania reżyser dźwięku decyduje o kształcie dźwiękowym -brzmieniu audycji - barwie głosów, proporcjach głośności poszczególnych jej elementów: słowa, muzyki, efektów akustycznych, a także stosując odpowiednie środki może różnicować wrażenie przestrzeni, w której odbywa się akcja. Przez lata doświadczeń i praktyki powstał swoisty kanon pojęć i założeń estetycznych, stanowiący podstawę działania w tym zakresie. Reżyser nagrania ma również wpływ na zawartość merytoryczną audycji. Posługując się scenariuszem, sprawdza, czy nagranie przebiega zgodnie z założeniem autora (redakcji), kontroluje prawidłowość wymowy występujących przed mikrofonem osób, koryguje ewentualne błędy językowe i sposób interpretacji podawanego tekstu. Często proponuje dodanie efektów akustycznych oraz podkładu muzycznego w celu pogłębienia ekspresji wyrazu.

W procesie nagrywania muzyki reżyser dźwięku śledzi partyturę utworu i jego zadaniem jest wychwycenie wszelkich, nawet najdrobniejszych błędów wykonawczych w trakcie nagrania. Potem wspólnie z wykonawcami wybiera najdoskonalsze fragmenty i tworzy plan montażu całości oraz nadzoruje jego przebieg. Z partyturą muzyczną lub scenariuszem audycji zaznajamia się zresztą jeszcze przed nagraniem i wtedy podejmuje decyzje dotyczące zastosowania odpowiednich środków gwarantujących uzyskania zamierzonych efektów artystycznych, zgodnych z wyobrażeniami autora, kompozytora czy też wykonawcy.

Podczas nagrań muzyki rozrywkowej reżyser nagrania decyduje o zastosowaniu właściwej technologii, podziale partytury na ścieżki magnetofonu wielośladowego, stosowaniu tzw. nakładek (dogrywaniu niektórych partii do materiału zarejestrowanego wcześniej). W końcowej fazie dokonuje zgrania, czyli doboru barwy, proporcji głośności oraz rozplanowania przestrzennego poszczególnych ścieżek dźwiękowych. W ten sposób kształtuje się brzmienie utworu, stanowiące często podstawę zainteresowania słuchaczy.

Tworzenie coraz bardziej precyzyjnych kryteriów estetycznych i stylistycznych, odrębnych dla różnych gatunków nagrań i audycji spowodowało zróżnicowanie wymagań wobec przygotowania zawodowego reżyserów dźwięku. Powstały grupy reżyserów o bardzo wysokich kwalifikacjach, przygotowanych do tworzenia nagrań określonego gatunku, np. muzyki rozrywkowej czy muzyki poważnej. Odrębną grupę stanowią specjaliści od nagrań audycji teatru radiowego oraz innych form słownych i słowno-muzycznych.

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę